5 mitów na temat białka, które skutecznie zaśmiecają Twoją dietę

  •  Redakcja
  •  0
  •  24 listopada 2016
  • 505
 

Białko pomoże Ci stać się większym i silniejszym. Spełnia bardzo ważną rolę, wpływając na szybszą regenerację i objętość Twoich mięśni. Jednak w zakamarkach klubów fitness i siłowni wykluwają się ciągle mity na jego temat. Najwyższa pora się z nimi rozprawić.

Mit #1: Więcej białka to więcej mięśni.

“Jedzenie coraz większych ilości białka wcale nie musi być zdrowe”, twierdzi Jamie Baum (profesor nauk o żywieniu na Uniwersytecie w Arkansas)

To prawda, że organizm nie może w pełni zregenerować się po treningu bez dostarczenia pełnego zestawu aminokwasów, które znajdują się w białku. Jednak spożywając wyłącznie białko nie rozwiniemy masy i siły mięśniowej a nawet nie utrzymamy bieżącej masy.

Mit #2: Wszystkie białka są takie same

Prawie wszystko co bierzemy do ust, zawiera białka. Jednak nie wszystkie białka zawierają pełen aminogram (zestaw aminokwasów) niezbędny przy budowie zdrowych komórek mięśniowych.

Istnieje ogromna różnica między roślinnymi i zwierzęcymi źródłami protein” – wyjaśnia Baum. “Chociaż pokarmy pochodzenia zwierzęcego” (mięso, jaja, ryby) to kompletne źródło aminokwasów. to zbliżony efekt osiągniemy stosując wyłącznie białka pochodzenia roślinnego”.

Jeśli Twoja dieta jest bezmięsna wystarczy przestudiować ją pod kątem dostarczanych aminokwasów i wybrać te produkty, które w sumie dadzą nam pełnowartościowy aminogram.

Mit #3: Białko zaraz po treningu.

Często obserwuję młodych ludzi, którzy bezpośrednio po treningu serwują sobie shake`a białkowego, aby zmaksymalizować efekty treningu. Najnowsze badania przeprowadzone przez Journal of the International Society of Sports Nutrition – nie potwierdzają jednak takiego działania białka tuż po treningu. Korzystny wpływ obserwowany był kiedy sportowcy spożywali je do posiłku średnio co 4 godziny.

Mit #4: Jeśli czujesz się zmęczony prawdopodobnie brakuje Ci białka.

Przez cały dzień nie opuszcza Cię uczucie wyczerpania i zmęczenia? Działasz na pół gwizdka – chyba brakuje Ci protein!

Owszem, taki scenariusz jest możliwy. Dotyczy sytuacji kiedy skrajnie ucinasz białka z diety,  kiedy przechodzisz na weganizm czy wegetarianizm. Poza tymi przypadkami uczucie zmęczenia nie ma żadnego związku ilością spożywanego białka.

Mit #5 Jedząc coraz większe ilości białka chudniesz!

Nic bardziej mylnego. Dostarczając coraz większej ilości kalorii z białek będziesz tyć. Zamiana źródła kalorii z węglowodanów na białka nie robi tutaj znaczącej różnicy.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Przeczytaj także