Awokado – 4 fakty, które musisz zapamiętać

  •  Redakcja
  •  0
  •  25 listopada 2016
  • 584
 

Awokado jest to owoc, który powoli zdobywa popularność w naszym kraju głównie dzięki różnego rodzaju dietom, w których jest ważnym składnikiem, atrakcyjnym pod kątem wartości odżywczych. Nie był on jednak obecny na co dzień w naszej kuchni jeszcze kilka lat temu.  

Awokado – „z czym to się je?”

Niska popularność tego oficjalnie klasyfikowanego jako warzywo owocu może wynikać z dwóch powodów. Przede wszystkim jest to miejsce jego rodzimego występowania. Jest to roślina natywnie pochodząca z Ameryki Środkowej. W czasach globalnej komercjalizacji uprawiana czysto zarobkowo jest również w rejonach śródziemnomorskich i tropikalnych. Drugim powodem może być dość trudny do określenia smak tego owocu. Wiele osób twierdzi, że awokado nie posiada dominującej nuty smakowej, umożliwiającej jednoznacznie przyporządkowanie go do jakiejś grupy. Owoc ten posiada pojedynczą, dość dużą pestkę, zieloną skórkę oraz dość delikatny miąższ. Kształtem często przypomina gruszkę, delikatnie przechodzącą w nieco bardziej regularną kulę.

Właściwości awokado

Za zasłoną dość nieciekawego smaku kryją się fascynujące właściwości tego owocu. Kluczową cechą awokado jest jego wysoka – niekiedy odczuwalna w smaku – zawartość tłuszczu. Może to być mylnie postrzegane jako niepożądana właściwość  z punktu widzenia ludzi walczących z nadwagą. Nic bardziej mylnego, ponieważ tłuszcz występujący w awokado jest bardzo wartościowym składnikiem zdrowej diety. Jest on w stanie zapewnić dużo witaminy E, fitosteroli, folianów oraz kwasu oleinowego. Dostarcza również wiele innych składników, takich jak: witaminę B5, pierwiastki takie jak cynk, miedź czy magnez, ale również karotenoidów, które są znanymi przeciwutleniaczami. Jak widać pomimo z pozoru jałowego i pustego smaku, awokado zawiera wiele cennych i dobrych dla naszego zdrowia składników.

Awokado w walce z cholesterolem

Dla osób borykających się z problemami układu krążenia o podłożu miażdżycowym regularne spożywanie awokado może okazać się bardzo dobrym orężem w walce z zaburzeniami parametrów lipidowych. Znane, amerykańskie czasopismo o tematyce zdrowotnej Journal of American Heart Association w zeszłym roku przeprowadziło badania dotyczące wpływu awokado na poziom złego cholesterolu. Frakcja LDL czyli frakcja lipoprotein o niskiej gęstości w grupie badanych osób spożywających 1 sztukę awokado dziennie okazała się poddać znacznej redukcji. W ramach kontroli wyniku, podobnym testom zostały poddane dwie dodatkowe grupy kontrolne, nie spożywające wcale tego owocu w swojej diecie testowej. Wyniki zaskoczyły samych badaczy, sygnując awokado jako bardzo obiecujący środek w walce z profilaktyką miażdżycową.

Nie oceniaj książki po okładce

Owoc czy może jednak warzywo? Bez względu na klasyfikację oraz średnio oceniane walory smakowe awokado z całą pewnością jest pożądanym składnikiem diety każdego zdrowo odżywiającego się człowieka. Nowoczesna kuchnia prozdrowotna posiada wiele ciekawych przepisów na dania zawierające w sobie lub bazujące na awokado jako głównym składniku. Mając na uwadze jego zaskakujące właściwości warto pamiętać o włożeniu do sklepowego koszyka małego, niepozornego owocu przy kolejnych zakupach spożywczych.

Zapisz

Zapisz

Przeczytaj także