Chcesz, aby Twój mózg pracował lepiej? Wybieraj odpowiednie przyprawy!

  •  Redakcja
  •  0
  •  10 grudnia 2016
  • 537
 

Nie jest tajemnicą, że prawidłowe funkcjonowanie mózgu zależy w dużej mierze od tego, jakim żywnościowym paliwem tankujemy nasz organizm. Źle zbilansowana dieta przekłada się na problemy z koncentracją i zapamiętywaniem, zwiększa ryzyko powstania wielu groźnych schorzeń, jak chociażby choroby Alzheimera. W dzisiejszym wpisie spróbujemy uświadomić Wam, że samo „paliwo” może nie być wystarczające, jeśli go odpowiednio nie przyprawimy.

Używasz kurkumy? Od tej chwili na pewno zaczniesz robić to częściej

Na salony zdrowego żywienia kurkuma weszła na dobre przed kilkoma laty, za sprawą niemieckich naukowców z Instytutu Neurologii i Medycyny w Jülich. Podczas doświadczeń na szczurach udało im się dowieść zbawiennego wpływu tejże przyprawy na efektywność działania mózgu. Konkretnie na stymulowanie powstawania w nim nowych komórek nerwowych. Wszystko dzięki tumeronowi – związkowi chemicznemu, który – jak się okazało – przedostawszy się z krwiobiegu do mózgu, stymuluje wzrost komórek i wpływa na wymianę starych na nowe. I choć na obecną chwilę naukowcy studzą entuzjazm, usiłując wzmóc naprawcze właściwości przyprawy, kurkuma niewątpliwie może stanowić niezwykle wartościowy dodatek do codziennej diety.

Szałwia uzupełni luki w Twojej pamięc

Sage

Nie od dzisiaj wiadomo, że ekstrakt z szałwii znacząco poprawia pamięć i koncentrację, ponieważ skutecznie hamuje działanie enzymu blokującego neuroprzekaźniki. Badania naukowców dowodzą ponadto, iż regularne dodawanie szałwii do posiłków zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera. W polskiej kuchni szałwia nie jest zbyt popularną przyprawą, niemniej z powodzeniem można dodawać ją na przykład do pieczonego kurczaka bądź wieprzowiny. Dobrym pomysłem jest też picie naparu z szałwii.

Główka pracuje… główka czosnku, ma się rozumieć

Ileż to panegiryków powstało na temat czosnku i całego szeregu jego prozdrowotnych właściwości? Tego chyba nikt nie zliczy. Okazuje się, że spożywanie czosnku wpływa pozytywnie także na pracę mózgu. W jaki sposób? Przede wszystkim chroniąc go przed chorobami neurodegeneracyjnymi (np. choroba Parkinsona, choroba Alzheimera).

Chrzan? Wybierz ten japoński

Japoński chrzan – znany bardziej pod nazwą „wasabi” – oprócz tego, że znakomicie komponuje się z sushi, posiada dość pokaźny arsenał walorów zdrowotnych. Wśród nich również takie, które przekładają się na lepszą pracę mózgu. Wasabi bowiem zawiera w sobie imponującą ilość substancji odpowiedzialnych m.in. za rozwój aksonów i dendrytów, których głównym zadaniem jest przekazywanie informacji między komórkami nerwowymi.

To ledwie kilka sztandarowych przykładów. Naukowcy i specjaliści od żywienia polecają również inne przyprawy, jak choćby: cynamon, imbir, szafran czy pospolitą na naszych stołach – nać pietruszki. Tak czy inaczej, warto pamiętać, że przyprawy nie tylko ubogacają smak przygotowywanych potraw, ale też odpowiednio dobrane mogą być znakomitym uzupełnieniem różnego rodzaju kuracji, między innymi kuracji poprawiającej ogólne działanie naszego mózgu.

Przeczytaj także