Dołącz do klubu stulatka, czyli jak pomóc sobie w osiągnięciu długowieczności

  •  Redakcja
  •  1
  •  11 stycznia 2017
  • 413
 

Jeszcze na początku XIX stulecia po Chrystusie średnia długość życia oscylowała wokół 40 lat.  Dzisiaj, dwa wieki później, wartość ta uległa podwojeniu, zwłaszcza w przypadku kobiet, które w Polsce żyją średnio 79 lat (mężczyźni – 70 lat). Jak bardzo jeszcze jesteśmy w stanie rozciągnąć przeciętną długość życia człowieka? Wśród prognoz pojawia się liczba 120, czasem nawet 140 lat. Jakie nawyki powinniśmy w sobie wyrobić, aby zwiększyć szanse na dołączenie do klubu stulatków?

Utrzymuj właściwą wagę

Rzecz kluczowa, tym bardziej, że prognozy naukowców są jednoznaczne i zatrważające – nadwaga i otyłość w wymiarze globalnym przyjmuje dziś rozmiary pandemii. Osoby ze wskaźnikiem masy (BMI) powyżej 25 (nadwaga) i 30 (otyłość) są narażone na szereg różnego rodzaju schorzeń i dolegliwości, takich jak m.in.: nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, zawał mięśnia sercowego, podwyższony poziom cholesterolu. Bez prawidłowej wagi ciała nie masz co liczyć na długowieczność.

Postaw na aktywność fizyczną, nawet na emeryturze

Natura nie przystosowała nas do siedzącego trybu życia. Wręcz przeciwnie, jako gatunek ludzki jesteśmy stworzeni do nieustannego ruchu. Wiecie dlaczego obywatele krajów takich jak: Japonia, Armenia, Gruzja cieszą się ponadprzeciętną średnią długością życia? Ponieważ oprócz zdrowej diety przyzwyczajeni są do regularnego wysiłku fizycznego, czy to przez uprawianie sportu, czy przez wzmożoną pracę fizyczną.

Ćwicz swój mózg

Nie żałuj sobie książek, rozwiązuj krzyżówki i łamigłówki, realizuj własne hobby, ucz się języków, graj w gry wymagające umysłowego zaangażowania. Im bardziej wygimnastykowany mózg, tym mniejsze ryzyko zachorowania np. na chorobę Alzheimera.

Rzuć palenie

Optymizmem może napawać fakt, iż z roku na rok liczba palaczy w Polsce sukcesywnie spada. Statystyki pokazują jednak, że wśród dorosłych Polaków wciąż jedną trzecią stanowią nałogowi palacze wyrobów tytoniowych. Palenie papierosów znacząco zwiększa ryzyko zachorowania nie tylko na choroby płuc, ale i np. Alzheimera oraz demencji starczej. Warto pamiętać, że na dziesięciu chorych na nowotwór płuc przypada dziewięciu nałogowych palaczy.

Zwolnij tempo życia, rozluźnij się

W rzeczywistości XIX wieku świat rozpędził się tak, że wielu z nas nie potrafi za nim nadążyć. To z kolei generuje niszczycielski stres, który odpowiada on nie tylko za pogorszenie kondycji psychicznej, ale też znacząco przyśpiesza starzenie i degenerację komórek. Walka o długowieczność to nie wyścig, lecz maraton. Bez dystansu do otaczającego świata i własnej osoby trudno będzie Ci go ukończyć. Dla kontrastu warto wspomnieć o tym, iż zostało naukowo udowodnione, że częste uśmiechanie się i pozytywny stosunek do świata mogą zauważalnie wydłużyć życie. Pamiętaj też o tym, że dla Twojego zdrowia lepsza będzie praca, która może jest mniej płatna, ale daje Ci sporo satysfakcji. Dlatego jeśli nie znosisz swojej aktualnej roboty i czujesz, że wypala Cię ona od środka, koniecznie zastanów się nad wdrożeniem zmian na tej płaszczyźnie.

 

Przeczytaj także