Jadłospis czterdziestolatka. Co włączyć do codziennej diety?

  •  Redakcja
  •  0
  •  11 stycznia 2017
  • 408
 

„Czterdzieści lat minęło jak jeden dzień”. Dlatego „na drugie tyle teraz przygotuj się” i zmień dotychczasowe nawyki żywieniowe, włączając do diety produkty, które sprostają wzrastającym potrzebom organizmu. Czterdziestka to dobry czas na podsumowania i świadome planowanie drugiej połowy życia, także „od kuchni”. W niniejszym wpisie podpowiadamy, jakimi produktami żywnościowymi powinieneś ubogacić swój talerz.

Migdały – w walce z cholesterolem

Badania przeprowadzone przez brytyjskich naukowców dowiodły przydatność migdałów w staraniach o redukcję tzw. „złego” cholesterolu. Nasiona migdałowca są świetnym środkiem zapobiegającym rozwojowi chorób serca i cukrzycy (z powodzeniem mogą być spożywane przez diabetyków). Mimo wysokiej kaloryczności doskonale sprawdzają się również podczas redukowania masy ciała, regulując metabolizm, zapobiegając odkładaniu się nadwyżek energii w postaci tkanki tłuszczowej, a także hamując napady głodu.

Pomidory – bogactwo likopenu

Likopen to związek chemiczny posiadający właściwości umożliwiające ochronę organizmu m.in. przed nowotworami czy chorobami układu krwionośnego, ponadto wydatnie opóźnia procesy starzenia. Tak się składa, że wśród warzyw i owoców pomidory stanowią główne jego źródło. Warto nadmienić, że likopen znajduje się również w przetworach pomidorowych, ba, po obróbce najczęściej jest go więcej, dlatego spożywanie soków, sosów pomidorowych, domowych keczupów etc. jest jak najbardziej wskazane.

 

Owsianka – śniadanie mistrzów

Zaczynanie dnia od talerza płatków owsianych to bardzo dobry pomysł. Owsianka jest znakomitym źródłem energii, wykazuje działanie odmładzające, redukuje poziom cholesterolu, obniża ciśnienie tętnicze, chroni przed zawałem serca. No i odpowiednio przyrządzona może być prawdziwą ucztą dla podniebienia.

Tłuste ryby – idealny kompromis między smakiem a zdrowiem

Zawarte w nich kwasy tłuszczowe Omega 3, niezbędne dla prawidłowej pracy mózgu, usprawnią pamięć, poprawią koncentrację, ale też wpłyną pozytywnie na obniżenie ciśnienia krwi i będą stanowić ochronę przed wieloma chorobami serca. Jakie gatunki ryb stanowią najbogatsze źródła kwasów Omega 3? M.in. łososie (dzikie, z połowów atlantydzkich), śledzie, makrele, tuńczyki, sardynki.

 

Czereśnie – na artretyzm i problemy z układem moczowym

W sezonie warto zjadać dziennie nawet pół kilograma, na przykład zamiast drugiego śniadania lub podwieczorku. Już starożytni Galowie znali lecznicze właściwości czereśni, zwłaszcza czerwonych, w walce z artretyzmem i schorzeniami układu moczowego. Poza tym owoce te wpływają dobroczynnie na pracę serca, coraz częściej mówi się też o ich właściwościach antynowotworowych.

Gorzka czekolada – dobroczynna przyjemność

Jako bogate źródło flawonoidów gorzka czekolada jest znakomitym sprzymierzeńcem w walce o prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Dwie kostki dziennie mogą również okazać się nieocenionym wspomagaczem układu krwionośnego.

Przeczytaj także