Podroby – samo zdrowie?

  •  Redakcja
  •  1
  •  6 grudnia 2016
  • 618
 

Podroby czyli jadalne narządy wewnętrzne zwierząt, stosowane były w kuchni od wieków. W czasach PRLu często spożywane jako tani i dostępny zamiennik mięsa zostały znienawidzone. Traktowane dziś w Polsce jako towar gorszego sortu, w krajach Europy są używane do przygotowania wykwintnych potraw. Dodatkowo organy wewnętrzne są jednymi z najzdrowszych produktów jakie możemy zjeść.

Warto spróbować?

Tak, jeśli chcemy pochwalić się dobrym zdrowiem. Podroby są bowiem źródłem wielu składników odżywczych, witamin oraz minerałów, w szczególności żelaza i cynku. Dostarczają także dużo białka. Warto więc przemóc się i podejść do tematu spożycia prozdrowotnie, choć z pewną dozą ostrożności.

Wątróbka, serca, nerki, mózgi, żołądki, ozorki i inne wnętrzności…

…czyli tzw. piąta ćwiartka – wszystko co nie jest klasycznym mięsem, uważane często bardzo niesłusznie za odpad:

  • Wątróbka jest przed wszystkim źródłem białka. Zawiera witaminę B12, duże ilości łatwo przyswajalnego żelaza oraz kwas foliowy. Dostarczając te związki do organizmu wspomagamy działanie naszego układu krwionośnego. Wątróbka niezaprzeczalnie powinna się być spożywana przez osoby ciepiące na anemię lub niedobór żelaza. Polecana jest kobietom, które mają bardzo obfite miesiączki.
  • Serca zawierają więcej tłuszczy niż wątroby, ale są również bogate w witaminy A, B oraz PP.
  • Nerki –  źródło witamin A, B, folacyny oraz białka, ale już nie tak łatwo przyswajalnego jak w wątróbce. Zawierają również żelazo i fosfor.
  • Móżdżki mają duża zawartość elastyny i kolagenu.
  • Ozory są źródłem białka, ale i tłuszczu, zawierają również sporo potasu i fosforu.

Jak przyrządzić podroby?

Podroby smakują najlepiej z owocami – jabłkami, gruszkami, pomarańczami, ale też śliwkami i wiśniami. Jedne z nich wymagają jedynie krótkiej obróbki termicznej (wątróbka), innym trzeba poświecić zdecydowanie więcej czasu i uwagi (cynaderki). Najlepszymi ziołami do podrobów są zioła wyraziste w smaku, takie jak: ziele angielskie, liść laurowy, pieprz, majeranek i tymianek.

Istnieje bardzo wiele sposobów na przygotowanie podrobów, z pewnością każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.

Samo zdrowie?

Jak mówi stare słowiańskie przysłowie – co za dużo, to niezdrowo! Można więc próbować podrobów, w różnych formach, ale z umiarem. Nieumiarkowanie w zjadaniu smażonej wątróbki lub cynaderek może powodować podniesienie poziomu cholesterolu, gdyż 100 g produktu dostarcza do organizmu całe dzienne zapotrzebowanie. Kolejnym problem mogą być zawarte w podrobach puryny, związki z których powstaje kwas moczowy. Powinny ich, właśnie z tego względu, unikać osoby mające problemy z nerkami. Z kolei wysoka zawartość witaminy A wyklucza z grupy „smakoszy” kobiety w ciąży – pamiętajcie drogie Panie! witamina A w nadmiarze może powodować wady rozwojowe dzieci.

Nie mając zdecydowanych przeciwwskazań zdrowotnych nie rezygnujmy z „piątej ćwiartki”. Zjedzenie od czasu do czasu pysznej wątróbki, uduszonej z cebulką, może poprawić pracę naszego organizmu. Oczywiście co za dużo, to nie zdrowo.

Zapisz

Przeczytaj także